Egzistuojantys stereotipai ir noras pasiekti kuo daugiau mokinių
Platformos idėja mūsų komandoje gimė prieš kelerius metus, kai supratome, kad turėdami vieną informatikos būrelį Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazijoje visų vaikų nepasieksime ir neišmokysime. Be to, dėstant universitetuose, kalbėjomės su studentais, supratome, kaip svarbu stiprinti programavimo žinias ir įgūdžius dar mokykloje ir kad tai padėtų būsimiems studentams ne tik susidomėti programavimu kaip profesija, bet ir ateiti į universitetą kur kas stipriau pasiruošus.
Greta žinojimo, kad negalime pasiekti visų, kuriuos norėtume, mus neramino ir metai iš metų nesikeičiančios ir liūdinčios tendencijos: lyčių nelygybė IT srityje, nusistovėję neigiami stereotipai apie IT specialistus ir profesiją, IT mokytojų ir mokomųjų resursų lietuvių kalba trūkumas. Visas šias neigiamas tendencijas pagrindė ir kalbinti moksleiviai mažesniuose Lietuvos miestuose: buvo vaikų, kuriems informacines technologijas dėstė geografijos mokytoja… Žinoma, šiuo metu didžiuosiuose miestuose galima rasti informatikos būrelių, tačiau ne visi turi finansines galimybes leisti vaikus į mokamus būrelius, o kelis tūkstančius gyventojų turintys miesteliai tokios popamokinės veiklos net nesiūlo.Apsvarstę visas šias problemas ir įvertinę, kad sukurtas sprendimas turėtų būti ilgalaikis, o ne vienkartinis, nusprendėme, kad internetinė platforma su video pamokomis bus geriausias būdas. Taip gimė „Angis“, kurioje per kiek daugiau nei 4 mėnesius užsiregistravo daugiau nei 15 tūkstančių vartotojų iš 63 skirtingų Lietuvos miestų ir miestelių. Tai labai didelis ir mus nustebinęs vartotojų skaičius, žinant, kad tai yra 30 proc. mūsų tikslinės auditorijos. Toks susidomėjimas ir įsitraukimas puikiai įrodė tokio mokomojo turinio poreikį.
14 lygių Pelkių Valdovui nugalėti ir išmokti kurti savo žaidimukus
Trumpai – „Angis“ yra nemokama ir per naršyklę lengvai pasiekiama programavimo mokymosi platforma, kurioje mokoma programavimo su „Python“.
Platformoje moksleiviai programuoja lietuviškai. Galbūt programuotojų bendruomenei tai kiek keistas sprendimas, tačiau taip nusprendėme pasikalbėję su vaikais ir supratę, kad anglų kalba yra dar vienas papildomas barjeras, kurio galime išvengti. Perpratę „Python“ logiką lietuvių kalba, turėdami pagrindus, vartotojai gali lengvai išmokti angliškus vertimus. Norintys programuoti angliškai, tai taip pat gali daryti mūsų sukurtoje platformoje, kadangi palaikome ir anglų kalbą.
Pirmąjį „Angies“ sezoną sudaro 14 lygių, kiekviename – vaizdo įrašas, kuriame mūsų specialistai paprastai ir suprantamai paaiškina to lygio teorinę dalį, o tuomet vartotojas turi išspręsti pateiktą programavimo užduotį. Pavyzdžiui, pirmame lygyje mokiniui paaiškinama, kad kompiuteris vykdo komandas, vėliau vaikai mokomi, kas yra kintamasis, kaip pastebėti, suprasti ir pataisyti klaidas, kas yra ciklas bei kaip jį naudojant sutaupyti laiko programuojant. Vėliau aiškinama kaip veikia vartotojo paklausimas, kad programos turi reaguoti į sąlygas ir tam naudojami sąlyginiai sakiniai, nagrinėjamas pelės paspaudimas, klaviatūros įvestis. Paskutiniuose lygiuose jau pradedama gilintis į masyvus ir didesnes programas.
Be mokomosios dalies „Angies“ platformoje galima kurti ir su kitais dalintis savo sukurtomis programėlėmis, kaip pavyzdžiui šis skaičiuotuvas, kurį sukūrė Mykolas, šeštokas iš Vilniaus, su programavimu susipažinęs tik naudojantis „Angimi“, o dabar jau savarankiškai kuriantis savo žaidimukus.
Svarbiausia – mokytojų įtraukimas ir mokinių motyvacija
Mes ne tik sukūrėme įrankį moksleiviams mokytis programuoti, bet ir turime paruošę visą metodinę medžiagą skirtą mokytojams, kadangi jie yra tie žmonės, kurie gali sudominti vaikus. Nuotolinio mokymosi metu tai buvo ypač sunku, tad džiaugiames labai pozityviais mokytojų atsiliepimais, jie dėkoja galėdami pristatyti programavimą visai kitu nei įprasta būdu ir jau daugiau nei 200 mokytojų „Angį“ naudoja savo pamokose.
Pedagogai gali prisijungti prie mokytojams skirto portalo, kuriame yra informacija, skirta pasiruošti pamokai. Portale mokytojai gali matyti, kokius klausimus dažniausiai užduoda mokiniai, ir taip pasiruošti į juos atsakyti. Artimiausiu metu planuojame tobulinti mokytojų portalą ir sukurti galimybę mokytojams administruoti savo klasę, stebėti mokinių progresą ir padėti išspręsti iškilusias problemas.
Netikėti iššūkiai
„Angies“ kūrimo procesas nebuvo lengvas, kadangi neturėjome patirties kuriant edukacinę sistemą, kuri orientuota į vaikus. Žinoma, ruošiant metodinę medžiagą daug bendravome su Švietimo ministerija, akademinės bendruomenės atstovais, mokyklomis, pedagogais, su „Bebro“ olimpiados organizatoriais, tačau su iššūkiais susidūrėme kiek netikėtose vietose.
Pavyzdžiui, platformos prototipo testavimas parodė, kad dauguma vaikų geba greičiau išspręsti tris programavimo užduotis nei užsiregistruoti platformoje. Ir tai yra natūralu – dažnai moksleiviai net neturi el. pašto, registracijos konceptas jiems apskritai nesuprantamas. Tad registracijos formą perdarėme mažiausiai tris kartus, kol radome optimalų ir vaikams patogų, suprantamą variantą. Kita, kiek netikėta problema – IT mokytojų kontaktai: nei Švietimo ministerija, nei kitos įstaigos neturi bazės, kurioje būtų visi duomenys vienoje vietoje, tai kiek apsunkino mokytojų pasiekiamumą. O ką jau kalbėti apie karantino ribojimus, kai testuoti platformą reikėjo nuotolinių informatikos pamokų metu.
Susidūrėme ir su techniniais iššūkiais kuriant pačią sistemą, nes vietoje standartinio back-end „Python’o“ kompiliatoriaus reikėjo naudoti front-end implementaciją. Pasirinkome „Sculpt“, tačiau jis sunkiai veikė su „Unicode“ parašytu tekstu, o dokumentacijos nėra jokios. Taip pat sudėtinga buvo sukurti ir automatinį kodo vertintoją, kuris tikrina užduotį. Paprastų unit testų neužtenka todėl, kad jie tik lygina gautą rezultatą su norimu, bet netikrina, ar naudotojas teisingai suprato užduotį. Todėl sukūrėme savo framework’ą tikrinimo platformai, kurioje lengva kurti užduočių tikrintojus ir unit testus jiems. Nors pirminis platformos kūrimo procesas atrodė labai paprastas, bet susidūrėme su nemažai netikėtų techninių problemų, apie kurias papasakosime kitame įraše.
Vaikai laukė naujų lygių ir kūrė savo programėles
Tokio pasisekimo, kokį pasiekėme, tikrai nesitikėjome. Šiandien platformoje yra daugiau nei 15 tūkst. registruotų vartotojų, labai vertiname ir bendradarbiavimą su LRT, mat ir jie, ir mes kėlėme panašius tikslus savo veiklai – prisidėti prie visuomenės švietimo.
Žinoma, didžiausias įvertinimas yra vaikų, tėvų ir pedagogų teigiami atsiliepimai. Kai paleidome platformą, naują lygį vaikams pristatydavome kiekvieną sekmadienį. Pasitaikė šventinių sekmadienių, kai nusprendėme daryti pertraukas, mat manėm, jog sulauksime mažesnio srauto vaikų. Paaiškėjo, kad vaikai laukė naujo lygio net ir per šventes. Jam nepasirodžius, gavome daug liūdnų vaikų laiškų, kuriose jie sakė laukę visą savaitę ir dabar esantys nusiminę, kad lygis nėra įkeltas. Taip pat turėjome ne vieną gražią istoriją, kai vaikai pabaigę visą mokymo kursą mūsų platformoje, sukūrė savo programėles, jas paviešino, dalinosi su mumis, mes padėjome jas tobulinti. Džiaugiamės ir tuo, kad mokytojai nuolat rašė, kad ši platforma jiems yra didžiulė pagalba, tėvai buvo labai patenkinti, dalijosi žinia apie mus savo socialiniuose tinkluose. Bendrai vertinant, gavome labai daug pozityvios energijos ir vertinimų iš visų platformos naudotojų ir laikome tai didžiausiu įvertinimu. Šiuo metu pagrindinis tikslas yra išleisti „Angį“ Skandinavijos šalyse, kadangi nuo pat pradžių visa „Visma“ grupė vertino šią iniciatyvą. Prie to daugiausiai dirbsime artimiausiu metu. Be to, norime patobulinti mokytojų portalą, kad kuo daugiau mokytojų naudotų „Angį“ pamokų metu. Dar nedrąsiai, bet pradedame galvoti ir apie antro sezono kūrimą, bet tikslių datų pasakyti dar negalime.
Platforma „Angis“ pasiekiama adresu: https://angis.lrt.lt/#/
„Angis“ mokytojų portalas pasiekiamas adresu: https://mokytojams.angis.net/#/
„Angis“ wiki puslapis pasiekiamas adresu: https://wiki.angis.net/index.php/Pagrindinis_puslapis