Lapkričio 9 diena – pasaulinė usability (naudojimo patogumo) diena. Šios dienos iniciatoriai nori atkreipti dėmesį į usability ir UX (vartotojo patirtį) kaip svarbias sritis, suvienyti šios srities profesionalus, skatinti įmones gerinti savo produktų usability ir UX bei edukuoti vartotojus.
Mūsų kasdieniniai iššūkiai – ne tokie kasdieniniai net ir patyrusiems UX’eriams
Vismoje kuriame sudėtingą programinę įrangą, orientuotą į įvairaus dydžio verslą. Tai gali būti ir sąskaitų valdymo, atlyginimų ar kelionių išlaidų skaičiavimo sistemos, kompanijoms skirtos pirkimo-pardavimo platformos, įvairios sveikatos apsaugos ar darželių ir mokyklų administravimo ir valdymo sistemos, sandėlių valdymo ar kita su mažmenine prekyba susijusi programinė įranga… you name it. Tokių sistemų vartotojo sąsajos greitai gali pasidaryti klaikios, jei teko prie kažko panašaus dirbti, turbūt su tuo sutiksit. Visai kitaip tokios sistemos atrodo, kai komanda yra orientuota į usability ir geriausia, kai komandoje būna bent vienas dedikuotas UX’eris.
Visma Employee – programėlė kiekvienam
Vismoje dauguma komandų turi dedikuotus UX’erius, viena jų – Visma Employee. Šioje komandoje kuriame mobiliąją programėlę įmonių darbuotojams atlikti svarbius (kaip darbuotojams) veiksmus. Ja naudojasi įvairūs žmonės įvairiose situacijose, pavyzdžiui:
- norvegas, išėjęs atsikvėpti ant naftos platformos denio, sugalvojo pasižiūrėti informaciją apie savo paskutinį atlyginimą;
- švedas po Fikos pasijuto blogai, todėl nusprendė pasiimti laisvą dieną ir išsitraukęs telefoną užregistravo nedarbingumą;
- suomis pakeliui namo dviračiu prisiminė užregistruoti paskutinės komandiruotės išlaidas ir, kol laukia žalio šviesoforo signalo, išsitraukė telefoną tai padaryti.
Taigi, kaip sukurti tokią programėlę, kuria galėtų naudotis patogiai kiekvienas, bet kur?
Visma Employee atveju kūrėme programėlę mažais žingsniais, nuolat iteruojant usability testais su galutiniais vartotojais.
Programėlės kiekvienam link
Pirmąją programėlės versiją išleidome 2014 metais, kurioje buvo tik viena funkcija, – peržiūrėti savo atlyginimą PDF formatu.
Vis dėlto, atlikus greitą tyrimą, išsiaiškinome, kad dauguma žmonių nesupranta ir jiems visiškai nerūpi detali informacija atlyginimo lapeliuose. Iš tikrųjų, jiems labiausiai rūpi kada, kiek jiems bus išmokėta ir koks yra jų atostogų likutis. Peržiūrėti A4 formato PDF dokumentą telefone taip pat pakankamai baisi patirtis, taigi, mes norėjome padaryti geriau.
Pasidarėme tinkamą integraciją su atlyginimo skaičiavimo sistema ir galėjome vietoj sugeneruoto PDF dokumento per API gauti tinkamą duomenų struktūrą. Nuo tada galėjome informaciją atvaizduoti kur kas geriau, pabrėžiant atlyginimo mokėjimo datą, dydį ir pan. Na, o tiems, kuriems aktualu atlyginimo detalės, padarėme galimybę “pasikapstyti” ir jose.
Nuo tada mūsų Visma Employee programėlė žingsnis po žingsnio augo ir gerėjo. Pridėjome galimybę registruoti atostogų prašymus, nedarbingumo dienas, peržiūrėti kelionės išlaidas ir pan. Šiuo metu komanda kuria galimybę registruoti kelionės išlaidas komandiruotės metu – tai buvo viena labiausiai pageidaujamų vartotojų funkcijų.
Radikalūs technologiniai pokyčiai dėl tobulos vartotojo patirties
Iki 2017 metų Visma Employee programėlė buvo cross-platform kurta ant Apache Cordova technologijos, naudojant Ionic framework’ą, kuris paremtas AngularJS . Šios technologijos mums leido turėti 1 kodo bazę tiek iPhone, tiek Android įrenginiams, tačiau tai turėjo ir trūkumų, labiausiai susijusių su usability ir UX. Pavyzdžiui, kai kuriose vietose, kur buvo daug įrašų ir scroll’inimas buvo apgailėtinas, duomenų saugojimas localStorage pasirodė nepakankamai patikimas, kai kuriais atvejais vartotojams tekdavo visai iš naujo prisijungti prie programėlės ir apskritai greitaveika buvo nepatenkinama.
Dėl šių priežasčių priėmėm sprendimą programėlę visiškai perrašyti ant native technologijų. Iš vienos JavaScript’inės kodo bazės dabar turime 2 kodo bazes – Android Java (Kotlin) ir iOS Swift. Iš front-end’erių tapome native programuotojais. Sprendimas buvo nelengvas, bet po tokių pakeitimų vartotojų pasitenkinimas šovė į aukštumas.
Darbo ciklas
Šiek tiek tyrimų ir usability testų su galutiniais vartotojais, tada idėjų perkėlimas į wireframe’us ar hifi maketus (kartais ir veikiančius prototipus). Vėliau programavimas sprint’ais ir release’inimas – kartais net mažos dalies funkcionalumo, jei tai duoda vertės. Mūsų UX’eris kartais net eidavo į centrinę stotį kalbinti žmonių ir daryti mūsų programėlės usability testus, už tai siūlydamas nemokamos kavos ☕. Toks mūsų darbo ciklas.
Iki šiol esame padarę apie 15 release’ų, leisdami juos vidutiniškai kas 2 mėnesius. Žinojimas, kad funkcionalumas neturi būti tobulas iš pirmo karto, mums nuima daug nereikalingo spaudimo. Vėliau tobuliname, laikydamiesi savo ilgalaikių tikslų.
Visma Employee komandą mes esame paskirstę Vilniuje, Osle, Fedrikstade ir Malmėje. Didžioji komandos dalis Vilniuje. Toks geografinis pasiskirstymas kartais būna iššūkis, bet kai komanda talentinga galima su viskuo susidoroti.
Visma Employee nuorodos
Nors ir labai norėtųsi tokią programėlę turėti Lietuvoje ir patiems ja naudotis, deja, kol kas tokios galimybės neturime. Visma Employee programėle gali džiaugtis Suomijos, Norvegijos ir Švedijos įmonių darbuotojai. Bet kokiu atveju, jei norėtumėt žvilgtelti, kaip ji atrodo, nuorodos čia:
Prisijunk prie mūsų komandos!